روستای ترکان (هرابرجان) | شهرستان خاتم | استان یزد

آخرین نظرات
  • ۱۰ فروردين ۹۴، ۲۰:۴۸ - s.s.y
    Badak nabod


سرپرست میراث فرهنگی شهرستان خاتم خبر داد ؛

مجازات شدید برای افرادی که در مناطق تاریخی اقدام به حفاری می‌کنند.


portrait



سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم از مجازات شدید برای افرادی که در مناطق تاریخی اقدام به حفاری می‌کنند خبر داد:

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم با اعلام این خبر گفت: برخی از افراد به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی– فرهنگی و یا در اصطلاح عامیانه برای یافتن گنج با استفاده از دستگاه های فلزیاب مبادرت به کاوش و حفاری غیر مجاز در نقاط مختلف و یا در محوطه ها و اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی می‌نماید و بعضا به دلیل عدم آگاهی از قوانین، مقررات و مجازات های پیش بینی شده در قانون مرتکب این تخلفات می گردند و چه بسا خانواده هایی که فرزندان آنها در دام این تخلفات گرفتار می شوند.

حمید مشتاقیان اظهار داشت : براساس ماده قانونی 562 از کتاب مجازات های اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به‌ دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و همچنین ضبط اشیا مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، جرایم سنگین تر بوده و علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری شخص مرتکب، به حداکثر مجازات مقرر محکوم می گردد.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان در ادامه پیرامون این موضوع به ماده ها و تبصره های اشاره کرد و خاطر نشان کرد :  براساس تبصره (1) این ماده قانونی هرکس اموال تاریخی– فرهنگی موضوع این ماده را برحسب تصادف به دست آورد و طبق مقرارت سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تحویل آن اقدام ننماید به ضبط اموال مکشوفه محکوم می گردد. بر اساس تبصره (2) این ماده قانونی نیز خرید و فروش اموال تاریخی، فرهنگی حاصل از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردند.  چنانچه فروش اموال فرهنگی تحت هرعنوان از عناوین به طور مستقیم یا غیر مستقیم به اتباع خارجی صورت گیرد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در تبصره (2) محکوم می شود.


حمید مشتاقیان اضافه کرد: گنجینه های تاریخی میراث به جای مانده از گذشتگان برای نسل های امروز و آینده است و متعلق به تمام مردم می باشد و دستبرد به این اموال برخلاف قوانین و موازین شرع مقدس بوده و تجاوز به مال و دارائی های مردم می باشد، بنابراین برخی از افراد نا آگاه باید مراقب باشند در دام وسوسه این گونه جرایم گرفتار نشوند.


وی در پایان به چند تذکر قانونی مهم در مورد تخریب اموال تاریخی و فرهنگی پرداخت:
ماده 558 مجازات اسلامی - هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه ، اماکن ، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی-تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور ، که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی-تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورده علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می شود .
ماده 559 مجازات اسلامی - هر کس اشیاء و لوازم و همچنین مصالح و قطعات آثار فرهنگی-تاریخی را موزه ها و نمایشگاه ها ، اماکن تاریخی و مذهبی و سایر اماکن که تحت حفاظت یا نظارت دولت است سرقت کند یا با علم به مسروقه بودن اشیای مذکور را بخرد یا پنهان دارد در صورتی که مشمول مجازات حد سرقت نگردد علاوه بر استرداد آن به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود .
ماده 560 مجازات اسلامی - هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی-تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می شود .
ماده 561 مجازات اسلامی - هرگونه اقدام به خارج کردن اموال تاریخی-فرهنگی از کشور هر چند به خارج کردن آن نیانجامد قاچاق محسوب و مرتکب علاوه بر استرداد اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم می گردد. (تبصره - تشخیص ماهیت تاریخی ، فرهنگی به عهده سازمان میراث فرهنگی کشور میباشد.)
ماده 563 مجازات اسلامی - هرکس به اراضی و تپه ها و اماکن تاریخی و مذهبی که به ثبت آثار ملی رسیده و مالک خصوصی نداشته باشد تجاوز کند به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می شود مشروط بر آنکه سازمان میراث فرهنگی کشور قبلا حدود مشخصات این قبیل اماکن و مناطق را درمحل تعیین و علامتگذاری کرده باشد .
ماده 564 مجازات اسلامی - هرکس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزیئنات اماکن فرهنگی-تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارت وارده محکوم می گردد .
ماده 565 مجازات اسلامی - هرکس بر خلاف ترتیب مقرر در قانون حفظ آثار ملی اموال فرهنگی-تاریخی غیر منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی را با علم و اطلاع از ثبت آن به نحوی به دیگران انتقال دهد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می شود .
ماده 566 مجازات اسلامی - هرکس نسبت به تغییر نحوه استفاه از ابنیه، اماکن و محوطه های مذهبی، فرهنگی و تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند بر خلاف شئونات اثر و بدون مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور، اقدام نماید علاوه بر رفع آثار تخلف و جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم میشود .
ماده 567 مجازات اسلامی - در کلیه جرائم مذکور در این فصل، سازمان میراث فرهنگی یا سایر دوایر دولتی بر حسب مورد شاکی یا مدعی خصوصی محسوب می شود .
ماده 568 مجازات اسلامی - در مورد جرایم مذکور در این فصل که بوسیله اشخاص حقوقی انجام شود هر کدام از مدیران و مسئولان که دستور دهنده باشند، برحسب مورد به مجازاتهای مقرر محکوم می شوند. (تبصره - اموال فرهنگی ، تاریخی حاصله از جرائم مذکور دراین فصل تحت نظر سازمان میراث فرهنگی کشور توقیف و در کلیه مواردی که حکم به ضبط و استرداد اموال، وسائل، تجهیزات و خسارات داده میشود به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور مورد حکم قرار خواهد گرفت .)
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی